به گزارش سینماپرس، مراسم رونمایی از کتابهای منتشر شده با موضوع برنامهها و فعالیتهای موزه هنرهای معاصر تهران، امروز دوشنبه ۸ شهریورماه با حضور سیدمجتبی حسینی معاون هنری، هادی مظفری مدیر کل هنرهای تجسمی و احسان آقایی رئیس موزه هنرهای معاصر تهران در محل کتابخانه موزه برگزار شد.
سیدمجتبی حسینی معاون هنری در ابتدای این نشست گزارشی از برگزاری نمایشگاه مکتوبات معاونت متبوع خود ارائه کرد و توضیح داد: معاونت هنری از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ تلاش کرد که آثار مکتوبی را از برنامههای هنری که طی این سالها برگزار شده بود، پدید آورد و نمایشگاهی نیز از کتابها و آثار مکتوب در این زمینه در ۳۳۰ عنوان و در ۵ گروه هنری در تالار وحدت برگزار شد. گروه اول، پژوهشهای راهبردی با ۲۹ عنوان بودند که اینها میتوانند تجربههای موفقی برای کاربری بهتر باشند. ۷۹ عنوان مطالعات کاربردی بودند که به نوعی آسیب شناسی فعالیتهای خودمان بود. ۱۲۰ عنوان نیز شامل تولیدات هنری بودند اعم از آثاری که به صورت رسمی منتشر شدهاند مثل نمایشنامههای نوشته شده و آثاری از این دست. ۶۰ عنوان گزارش رویدادها و مستندات برنامههای اجرا شده در معاونت هنری بودند که در دسترس بودن چنین آثاری میتواند دید درستی را به آیندگان دهد. ۳۹ مجلد نیز به گزارشها اختصاص داشت تا در حافظه تاریخ به تفصیل موجود است.
وی افزود: این ۳۲۳ عنوان کتاب ماحصل تلاش تیمی است که در معاونت هنری فعالیت کردند و سپاسگزار آنها هستم و فکر میکنم میتواند دستمایه کار مدیران ادوار دیگر قرار بگیرد و نواقص باقی مانده را برطرف کنند.
معرفی آثار موزه هنرهای معاصر تکلیف بسیار جدی است
حسینی با اشاره به آثار منتشر شده موزه هنرهای معاصر تهران، گفت: از مهمترین آثار مجموعه مکتوبات، آثار موزه هنرهای معاصر تهران است. گمان میکردیم ۶ مجلد از آثار موزه هنرهای معاصر تهران به طبع برسد که به ۷ مجلد رسید که توضیحات آن را دوستان ارائه میکنند اما به عنوان کسی که نیمی از عمر کاری خودش را در موزه گذرانده، باید عرض کنم که معرفی آثار موزه نوعی تکلیف بسیار جدی به حساب میآید. یک نگاه سنتی در برخی از موزهها در سالهای پیش حاکم بود و آن هم ضرورت نگهبانی بدون نشر آنها بود چراکه ارزشمندی این آثار به ماندگار شدن آنهاست. در واقع موزهها باید بتوانند با معرفی آثارشان، ماندگاری خودشان را تثبیت کنند و تعالی ببخشند.
وی تصریح کرد: موزه به شرطی گنجخانه است که نشان بدهد آثار جدی را در درون خودش نگهداری میکند و برای هر اثر دادههای متعددی بیافریند بنابراین میبینیم در موزههای موفق دنیا، آثار را نه در یک قالب بلکه در قالبهای متعددی نشر میدهند و به معرض نمایش قرار میدهند. در واقع این پژواک نمایش آثار است که به شهرت یک موزه تعالی میبخشد.
معاون هنری اظهار کرد: در سالهای گذشته موزه هنرهای معاصر تهران درگیر مرمت بنا بود و موزه امکان بازدید نداشت اما این بسته بودن فضا به معنای تعطیل بودن یا کم کار شدن دوستان ما در اداره کل هنرهای تجسمی نبود، چراکه با اهتمام بیشتری کارشان را انجام دادند که مهمترین آنها، برخط کردن بانک اطلاعات موزه، اصلاح شناسنامههای آثار، مستندنگاری آثار و نهایتاً چاپ آثار بود.
معرفی ۷ کتاب منتشرشده موزه هنرهای معاصر
هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی نیز در این نشست گفت: آثار منتشر شده که قرار است رونمایی شوند، شامل ۴ کتاب نفیس و ۳ کتاب عملکرد موزه هنرهای معاصر تهران است. کتابهای «گزیده آثار بینالمللی موزه هنرهای معاصر تهران» حاوی ۲۳۲ اثر و ۲۶۵ قطعه در ۳۹۰ صفحه، کتاب «گزیده آثار چاپ بین المللی موزه هنرهای معاصر تهران» حاوی ۲۳۹ اثر و ۴۲۴ قطعه در ۴۵۵ صفحه، کتاب «گزیده آثار عکس بین المللی موزه هنرهای معاصر تهران» حاوی ۱۲۷ اثر و ۲۰۹ قطعه در ۲۸۰ صفحه، کتاب «شاهنامه شاه تهماسب» حاوی تمامی نگارههای شاهنامه، ۲۶۳ اثر در ۳۳۶ صفحه، کتاب «پرسونا» حاوی جستارهایی درباره آثار اندی وارهول، ۷ اثر و ۲۸ قطعه در ۲۳۱ صفحه است، کتاب «ارمغان» حاوی آثار مجموعه اهدایی منیژه میرعمادی و کتاب گزراشی از مرمت، بهسازی و نوسازی موزه هنرهای معاصر تهران در ۹۲ صفحه رونمایی خواهند شد. در مجموعه ۱۵۶۴ اثر و ۱۸۸۵ قطعه محتویات ۲۰۴۴ صفحه کتابی است که در ۵۹۰۰ عدد تیراژ منتشر شده و امروز رونمایی میشوند.
وی افزود: تمامی این آثار در موزه هنرهای معاصر تهران باقی نخواهد ماند و طی روزهای آینده به موزه صنعتی کرمان و تعدادی دیگر به سایر موزههای استانها اهدا خواهد شد اما هم کتاب موزه هنرهای معاصر تهران و هم موزه هنرهای معاصر کرمان رونمایی میشود.
مظفری بیان کرد: بر اساس گفتههای دکتر حسینی، رویکرد معاونت هنری، رویکرد پژوهش محور بود و طبیعتاً این رویکرد نیز در اداره کل هنرهای تجسمی نیز دنبال شد و در جشنوارهها و رویدادهایی که برگزار کردیم، «کتاب» به عنوان یکی از ضروریات فرهنگی و هنری در این دوره مورد توجه قرار گرفت و به تبع آن هم، موزه هنرهای معاصر تهران نیز آنچه از داشتههای خود مربوط به گنجینه و نمایشگاهها بود، تبدیل به کتاب کرد تا برای همیشه باقی بماند.
هر کتاب ۶ تا ۱۵ نویسنده داشته است
احسان آقایی رئیس موزه هنرهای معاصر تهران نیز در سخنانی گفت: کتابها توسط پژوهشگران هنری نوشته شدهاند و هر کتاب از ۶ تا ۱۵ نفر نویسنده دارد و آثار را مورد تحلیل قرار دادهاند. در این کتابها سعی شده از آثاری که به نمایش درنیامدهاند نیز پرداخته شود که اتفاقاً بیشترین حجم آثار این کتابها را در بر دارد.
وی درباره کتاب «شاهنامه شاه تهماسب» که حاوی تمامی نگارههای شاهنامه است، بیان کرد: این کتاب، کاملترین شاهنامهای است که در ایران چاپ شده است؛ تمامی صفحات از سراسر جهان گردآوری و در این کتاب منتشر شده است. این دقیقترین شاهنامهای است که تا به حال چاپ شده و در اختیار علاقمندان قرار میگیرد.
آقایی در ادامه توضیحی درباره عناوین اشتباهی که در گذشته برای شاهنامه در نظر گرفته شده است، ارائه کرد.
وی درباره دیگر کتابهای موزه نیز گفت: کتاب «پرسونا» یک ویژگی جدید دارد؛ کتابهای موزه همیشه کاتالوگوار بود اما این کتاب اینگونه نیست و جستارنویسی به جای استیتمنتنویسی دارد و این اولین کتابی است که به صورت ادبی، جستارهایی از نمایشگاه اندی وارهول را دارد. در مورد کتاب «ارمغان» نیز قبلاً توضیحاتی ارائه کرده بودم و کتاب «مرمت موزه هنرهای معاصر تهران» نیز آمار دقیقی از مراحل مرمت موزه دارد که در اختیاز خبرنگاران، علاقمندان و عموم قرار میگیرد. تفاوتی که کتابهای این دوره نسبت به دورههای قبلی دارد این است که کتابهای موزه همیشه بدون مجوز منتشر میشد و موزه این اختیار را داشت که آنها را منتشر کند که البته معضلی را بعدها ایجاد میکرد چراکه در جستجوها به دلیل نداشتن فیپا و شابک، کتابها یافت نمیشد اما کتابهای کنونی با ثبت قانونی چاپ شدهاند که اطلاعات آنها در کتابخانه ملی و کتابخانههای دیگر قابل جستجو است.
رئیس موزه هنرهای معاصر تهران در پایان از همکارانش در موزه و برخی مراکز که به کمک موزه برای چاپ کتاب آمدند، تشکر کرد.
در پایان، از ۷ جلد کتاب منتشر شده موزه هنرهای معاصر تهران رونمایی شد.
ارسال نظر